קריטריונים שצריכים לקחת בחשבון לפני קניית רכב

מחפשים רכב חדש או משומש? זה הזמן לדעת הכול על הקריטריונים השונים אותם חשוב לקחת בחשבון לפני קניית רכב.

רכישת רכב חדש או משומש, כרוכה בהוצאה כספית לא מבוטלת, וזאת בהתאם למחירון הרכב הנקבע על פי מאפייני הרכב השונים: חדש או משומש, שנת ייצור, דגם, קילומטרז', רמת האבזור וכדומה. שוויו הכספי של הרכב אותו אתם מתכוונים לרכוש, מהווה אומנם קריטריון מרכזי בהליך הרכישה, אך אליו מתלווים מספר קריטריונים נוספים אותם חשוב ומומלץ לקחת בחשבון לפני קניית הרכב.

קריטריונים אלו באים לידי ביטוי בעלויות התחזוקה השוטפת של כלי הרכב, ולכן, ההתייחסות אליכם עוד בשלבים המקדימים של הרכישה, תאפשר לכם לקבל את ההחלטה הצרכנית הנכונה עבורכם בהתאם לעלות המשוקללת של מחיר הרכב במעמד הרכישה ועלויות התחזוקה השוטפות.

עלויות תחזוקה שוטפות – ממה הן מורכבות?

כאשר מדברים על עלויות תחזוקה שוטפות של כלי רכב, מדברים למעשה על מספר קריטריונים שונים אותם חשוב לקחת בחשבון לפני קניית רכב, וביניהם:

  • ביטוחי רכב – על פי חוק, כל בעלי הרכבים מחויבים ברכישת ביטוח רכב מסוג ביטוח חובה, וזאת לצד רכישה של ביטוחי רשות בתחום הרכב, וביניהם: ביטוח מקיף וביטוח צד ג'.
  • דלק – צריכת הדלק נקבעת אומנם בהתאם להיקף הנסיעות הנחוצות לכם, אך היא מהווה מרכיב משמעותי בעלויות התחזוקה השוטפת.
  • טסט שנתי – כבעלי הרכב תדרשו למבחן רישוי שנתי בעלות משתנה בהתאם לסוג ודגם הרכב ושנת ייצורו.
  • טיפולי רכב – מרכיב משמעותי נוסף בכל הנוגע לעלויות התחזוקה המשתנות, קשור לעלויות טיפולי הרכב השגרתיים של כלי הרכב אותם אתם מעוניינים לרכוש, ולכן, קיימת חשיבות רבה לבדיקה מקדימה בנוגע לעלויות הטיפול הממוצעות במוסכי השירות השונים.

מספר מילים על תחום ביטוחי הרכב

כפי שציינו לעיל, ביטוחי רכב הם הגדרה כוללת לשני סוגי ביטוח עיקריים, האחד, ביטוח חובה בו מחויבים כלל בעלי הרכבים על פי חוק, והשני, ביטוח צד ג' ו/או ביטוח מקיף המשלב בתוכו כיסוי ביטוחי לצד שלישי. בשני המקרים, תעריפי הביטוח נקבעים על ידי חברות הביטוח על פי פרמטרים ביטוחיים שונים, כאשר תעריפי ביטוח חובה מצויים בפיקוח הממונה על הביטוח מטעם משרד האוצר.

ברשימת הפרמטרים השונים המשפיעים על תעריפי ביטוח חובה נמנים בין היתר: סוג הרכב ושנת ייצורו, נפח המנוע, מספר כריות האוויר המותקנות בכלי הרכב ומאפיינים שונים בנוגע לזהותו של בעל הרכב כגון: גיל, עבר תעבורתי, וותק רישיון הנהיגה ועוד.

מנגד, תעריפי הביטוח המקיף לכלי הרכב, נקבעים בהתאם לפרמטרים העיקריים הבאים: שווי הרכב, סוג ודגם הרכב, מספר הנהגים העיקריים ברכב, היקף מערכות האבזור המותקנות בכלי הרכב,  וזאת לצד מאפיינים שונים בנוגע לזהותו של הנהג העיקרי בכל הרכב. כמו כן, חברות הביטוח נוהגות לשקלל את תעריפי הביטוח המקיף בהתאם לפופולאריות של כלי הרכב קרב גנבי רכבים.

אם כך, מה חשוב לבדוק בנוגע לעלויות הביטוח לפני שקונים רכב?

ביטוחי רכב מסוג חובה, מקיף וצד ג', הם למעשה מוצרים ביטוחיים מתחדשים אותם תדרשו לרכוש אחת לשנה. כפועל יוצא מכך, עלויות הביטוח מהוות מרכיב משמעותי בעלויות התחזוקה השוטפות של כלי הרכב לאורך כל ימות השנה, ולכן, בטרם רכישת הרכב, חשוב ומומלץ לבדוק את עלויות הביטוח בהתאם לסוג הרכב. בחלק מהמקרים, יתברר לי כי ישנם רכבים שעלויות הביטוח שלהם הן גבוהות באופן משמעותי.

כאשר אתם משקללים את עלויות הביטוח בעלות הרכישה של כלי הרכב, מומלץ לעשות זאת בהתאם לכל משך התקופה בה אתם עתידים להחזיק ברשותכם את כלי הרכב, לדוגמא: אם עלויות הביטוח הממוצעות הן 4,500 ₪ לשנה (עלות ביטוח חובה + עלות ביטוח מקיף), הכפילו את העלות השנתית במספר השנים בהם תהיו מעוניינים להחזיק בכלי הרכב.

כמו כן, עלויות גבוהות של ביטוח מקיף לצורך העניין, עלולות להוות שיקול מרכזי בבחירה בין ביטוח מקיף לביטוח צד ג', וזאת בעיקר במקרים בהם מדובר ברכבים בהם עלויות הביטוח מקיף מהוות כ-20% משווי הרכב.

חשוב לדעת: במקרים בהם אתם רוכשים רכב משומש בשוק הרכבים מיד שנייה, עומדת לרשותכם האפשרות לפנות לחברה המבטחת של כלי הרכב המיועד לרכישה, וזאת על מנת לקבל באמצעותה מידע רלוונטי אודות "אירועים" ביטוחיים בהם היה מעורב כלי הרכב במהלך 7 השנים האחרונות.

ההיסטוריה הביטוחית של כלי הרכב אומנם איננה קשורה לעלות הביטוחית לה תדרשו לאחר שתשלימו את הליך הרכישה אל מול בעלי הרכב, אך היא בהחלט יכולה לספק לכם אינדיקציה בנוגע לעלות הביטוחית בהתאם להתרחשותם של אירועים ביטוחיים כאלו ואחרים.

Wobi– השוואה מהירה של מוצרי ביטוח לכלי הרכב

מתכוונים לרכוש רכב חדש או משומש? אנו ממליצים להסתייע במערכת ההשוואתית של Wobi, לצורך השוואה בין מספר הצעות שונות לביטוח כלי הרכב. המערכת ההשוואתית של Wobi נחשבת למובילה ולמתקדמת מסוגה בתחום השוואות הצעות ביטוח והיא מאפשרת לכם להיחשף ליותר מ-6 הצעות ביטוח שונות לכלי הרכב המיועד.

מחפשים לקנות רכב במימון מלא ?

אצלנו תקבלו את ההחזר החודשי הנמוך בישראל. השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כתבות נוספות שעלולות לעניין אותך

רכישת רכב חדש לגמריי

 היתרונות של קניית רכב חדש לגמריי

אמנם, רכישת רכב משומש עשויה להיראות כאופציה ידידותית לתקציב, אך ישנם מספר יתרונות לרכישת רכב חדש לגמרי שיכולים להפוך אותו להשקעה משתלמת. מאמר זה יבחן